~~~~

Wednesday 4 January 2012

kisah seorang pemuda dan Maulana..




Seorang pemuda datang kepada Maulana dan berkata, "Saya seorang lelaki muda dengan keinginan yang kuat. Saya tidak dapat menahan diri saya melihat orang apabila saya di pasar. Apa perlu saya lakukan? "

Maulana menyerahkan kepadanya secawan penuh susu, dan memberitahunya untuk membawanya kepada alamat dimana pemuda itu perlu secara langsung melalui bazar (pasar). Dia kemudiannya mengarahkan pemuda itu bahawa susu dengan cermat agar tidak tumpah... dan lelaki itu berkata bahawa ia tidak akan tumpah. Maulana kemudian memanggil salah seorang daripada pelajar beliau dan memberitahunya untuk mengiringi pemuda tersebut melalui pasar sehingga sampai ke destinasi, dan akan memukul pemuda itu dengan teruk jika susu yang dibawanya tertumpah. 



Pemuda itu berjaya membawa susu tersebut ke destinasi dan kembali untuk mengkhabarkan berita gembira kepada Maulana. Maulana bertanya, "Beritahu aku,berapa banyak pemandangan dan wajah yang kamu lihat ketika melalui pasar?" lalu pemuda itu menjawab dengan jujur, "Maulana, saya tidak sedar apa yang berlaku di sekeliling saya. Saya hanya takut dipukul dengan teruk dan dimalukan jika susu tersebut tumpah dihadapan khalayak ramai, jadi saya berusaha sedaya upaya agar susu itu tidak tumpah. "

Maulana itu tersenyum dan berkata," begitulah juga dengan orang yang beriman. mereka takut kalau Allah menghinakan mereka pada hari akhirat kelak dihadapan seluruh penciptaanNya kerana membiarkan keimanan mereka melimpah keluar daripada hati. Orang - orang ini menyelamatkan diri mereka daripada dosa kerana mereka sentiasa beringat tentang hari pembalasan...Allahuakbar..

1 comment: